Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2015

Γραφές, Παναγιώτα Σιόγκα




 Επέλεξα να αναφερθώ στις γραφές που αποτελούν τον πυρήνα κάθε εβραϊκής κοινότητας. Οι γραφές βρίσκονται στους κυλίνδρους του Μωσαϊκού Νόμου, την Πεντάτευχο μέσω του Νόμου ή της Τορά, όπως ονομάζεται στα εβραϊκά, θρέφεται και αναπτύσσεται η εβραϊκή ταυτότητα, σύμφωνα με τη γραπτή διδασκαλία και τις ιστορικές διηγήσεις που θεωρείται μεταξύ των θρησκευόμενων Εβραίων, ότι αποκαλύφθηκαν στον Μωυσή. Μία από τις έννοιες της λέξης Τορά είναι ο Δρόμος, με άλλα λόγια είναι η «ο οδός» προς την ολοκλήρωση του ανθρώπου. Η Τορά που διαβάζεται στη συναγωγή, είναι πάντα γραμμένη σε περγαμηνή και τα μέρη της είναι δεμένα σε κύλινδρο. Όταν δεν διαβάζεται (η Τορά είναι διακοσμημένη με τρόπο που αρμόζει στην ιερότητά της) προστατεύεται με ένα ειδικό υφασμάτινο κάλυμμα ή πέπλο με ίλ, και οι απολήξεις τις φέρουν ειδικές διακοσμήσεις ριμονίμ, στη μνήμη των ιερετικών ενδυμάτων του Ναού της Ιερουσαλήμ. Σε κάποιες κοινότητες, φέρει επίσης διακοσμητική επιγραφή και κορώνα.

Ο Κύλινδρος του Νόμου πρέπει πάντα να γράφεται σε περγαμηνή που κατασκευάζεται από ένα τελετουργικά αγνό ζώο. Χρησιμοποιείται ειδική μελάνη και το πρόσωπο που γράφει το κείμενο έχει ιδιαίτερη δεξιότητα και ονομάζεται Σοφέρ, Γραφιάς.
Η Τορά συνήθως ονομάζεται ο «Γραπτός Νόμος» ώστε να διακρίνεται από τον «Προφορικό Νόμο» ή Ταλμούδ. Το Ταλμούδ αναπτύχθηκε στη διάρκεια αιώνων, μέσα από σχόλια, παρατηρήσεις και επιταγές που απορρέουν από τον Γραπτό Νόμο. Λόγω σεβασμού προς τα Γραπτό Νόμο, το Ταλμούδ απομνημονευόταν αν και στη συνέχεια κατέστη απαραίτητη η καταγραφή του. Δεν γράφεται όμως ποτέ σε κύλινδρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου