Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2015

Πεντάτευχος, Δήμητρα Παναγιωτίδου


Στο πλαίσιο του μαθήματος «Η Διδασκαλία του Ολοκαυτώματος στη Δευτεροβάθμια Εκπαί-δευση» επισκεφθήκαμε τη Συναγωγή Μοναστηριωτών στην οδό Συγγρού 35, στη Θεσσαλονίκη. Αυτό που μου κίνησε περισσότερο το ενδιαφέρον μέσα στο χώρο της Συναγωγής ήταν η Πεντάτευχος (Τορά), που αναφέρεται στα πέντε πρώτα βιβλία της Εβραϊκής Βίβλου ή αλλιώς Τανάκ και της χριστιανικής Παλαιάς Διαθήκης, που περιέχεται στην Αγία Γραφή. Για πρακτικούς λόγους το έργο χωρίστηκε σε πέντε σχεδόν ισομεγέθη βιβλία και έτσι προέκυψε η «πεντάτευχος».
Από την αρχαιότητα ήταν αποδεκτό ότι συγγραφέας των πέντε βιβλίων υπήρξε ο Μωυσής. Τα αυτόγραφα κείμενα του Μωυσή, που ανάγονται στον καιρό της εξόδου των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο, φαίνεται να διατηρήθηκαν τουλάχιστον μέχρι την εποχή του βασιλιά Ιωσία στις αρχές του 7ου αιώνα π.χ.
Στον εβραϊκό Βιβλικό κανόνα τα ονόματα αυτών είναι:
·       «Στην αρχή», εβρ. Μπερεσίθ
·       «Και αυτά τα ονόματα», εβρ. Σεμώθ
·       «Και εκάλεσε», εβρ. Βαγικρά
·       «Και είπε», εβρ. Μπεμιδμπάρ
·       «Αυτοί οι λόγοι», εβρ. Ντεβαρίμ
Όταν πραγματοποιήθηκε η μετάφραση των Ο’(εβδομήκοντα), τα πέντε βιβλία του Νόμου ονομάστηκαν με βάση το περιεχόμενό τους ως εξής:
·       Γένεσις (εξιστορεί τα γεγονότα από την γένεση του κόσμου)
·       Έξοδος (εξιστορεί τα γεγονότα της εξόδου από την Αίγυπτο)
·       Λευιτικόν (περιέχει τη νομοθεσία των ιερέων της φυλής Λευί)
·       Αριθμοί (ονομασία που προέκυψε από την απαρίθμηση των Ισραηλιτών που βλέπουμε στα κεφάλαια 1-4) και
·       Δευτερονόμιον («δεύτερος νόμος», ο οποίος δόθηκε στον Μωυσή λίγο πριν το θάνατό του).
Περιεχόμενο
Στην Πεντάτευχο εκτίθεται η ιστορία της θείας αποκαλύψεως από τη γένεση του κόσμου μέχρι τον θάνατο του Μωυσή. Καταγράφεται σ’ αυτά, η καταγωγή των διαφόρων λαών της ανθρωπότητας και ειδικότερα του «περιουσίου λαού» του Θεού, του οποίου εξιστορούνται κατά σειρά τα εξής γεγονότα.
·       Η δουλεία στην Αίγυπτο
·       Η άφιξη στην κοιλάδα του Ιορδάνη
·       Η προετοιμασία εισόδου στη γη της επαγγελίας
Ενδιάμεσα, οι διηγήσεις αυτές αναφέρονται στις νομικές διατάξεις που ρυθμίζουν τον θρησκευτικό και κοινωνικό βίο των Ισραηλιτών και από εκεί προέρχεται η ονομασία «Νόμος» (εβρ. Τορά) που χρησιμοποιείται από την αρχαιότητα από τους Ιουδαίους.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου